perjantai 1. toukokuuta 2015

Ratsastus urheilulajina

Se on se asia mitä monet pohtii. Ratsastus urheilulajina. Monet ovat tehneet selväksi että on tai ei ole. Annanpa oman ääneni perusteluineen tähän.



Ratsastus ei monen mielestä,ainakaan he eivät pidä ratsastusta urheilulajina,jotka eivät ole ikinä harrastaneet sitä. Tottahan se on, mitä isoveljeni sanoo, ettei 10 ratsastuskerran jälkeen mikään tehopaketti ole, mutta kyllä jotain siellä kehossa tapahtuu. Ratsastus ei kehittä tietystikkään mitään lihaskimppua,mutta ei se turhaakaan ole. Mutta ratsastuksen rinnalle pitää ottaa joku muu fyysisesti raskas laji,jotta kunto pysyy hyvänä. Pelkkä lenkkeileminenkin tekee hyvää, jonka vaikutuksen huomaa ratsastuksessa. Itselläni toisena lajina on salibandy.


Jotkut taas väittävät kiven lujaa ratsastusta lihaksia kehittäväksi urheilulajiksi. Yleensä he ovat niitä ratsastajia. Mielestäni kaikilla saa,ja pitääkin olla omat mielipiteensä ja ne saa tietenkin kertoa. Mutta mikä asian laita oikeasti on? Turha sitä minulta on kysyä! Siihen ei ole vastausta,ainoastaan mielipiteitä. Minulla nousee joka ratsastus kerta hiki kypärän alle ja käsiin. Koko vartalo on yhtä hyytelöä!



Minulla on aina ollut epäsopusuhtainen vartalo.-Tai no, siihen alettiin kiinnittää huomiota vasta 7-vuotiaana. 7-vuotiaana selästäni löydettiin skolioosi, eli selkärangan kiertymä. Skolioosi huomautti minua koko ajan. Se vinoutui oikealle, joten olin koko ajan kallelleen oikealle. Hyvän opetuksen ansiosta,olen saanut suoristettua itseäni. Myös käteni ja jalkani ovat pitkät,samoin selkä. Oikea lapaluu on korkeammalla kuin vasen ja toinen jalka sentin toista pidenmpi.


Mutta ainahan minä siitä olen nauttinut. Mielestäni ratsastus aktivoi tiettyjä lihaksia oikein,ja kehittää niitä hiljalleen. Ratsastuksella voi parantaa kehon ongelmia,tai ainakin lieventää niitä, kuten esimerkiksi skolioosin. Rinnalle tarvitaan kuitenkin myös toinen laji,jossa hiki nousee kunnolla pintaan ja kehittää esimerkiksi käsilihaksia,joka auttaa sitten ratsastuksessa kädet pitämään hyvin paikoillaan, kun lihaksia on. Ratsastus on tietynlainen urheilulaji omassa lajissaan.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti